tisdag 1 januari 2013

Cashew Cream Cheese

Cashew Cream Cheese


Jag gjorde en sats Cashew Cream Cheese ur Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner när  jag fick en idé till en Cheesecake inför nyår.

I stort sett följde jag receptet (utifrån 5 dl råa osaltade cashewnötter och längsta blötläggningstiden), lade dock till några (små) msk surkålsspad och ökade till 3 msk joghurt då jag av erfarenhet visste att min hemgjorda sojajoghurt på hemgjord sojamjölk inte verkade vara lika "effektiv" som köpt joghurt för att starta fermentering och få det hela att bli klart innan nyår.
 
Recept efter: Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner 
 
circa 5 dl råa osaltade cashewnötter (ca 180-220 g beroende på hur mycket småbitar det är i påsen) som lagts i blöt ungefär 8 timmar (längre tid om du har klenare mixer(stav))
1,2 dl vatten
ca. 2-3 15-ml-msk vegansk joghurt (3 msk om den är hemgjord)
en nypa salt
(ev. någon liten msk surkålsspad) - om man har ont om tid

Mixa samman allt i en mixer (en klenare stavmixer behöver både längre blötläggning och att man kör allt i mindre satser) - försök få smeten hyfsat slät.
Låt fermentera i rumstemperatur i en övertäckt glas- eller porslinsskål circa ett dygn.
Fermenteringsbas: huvudsakligen hemgjord sojajoghurt men också sammanlagt någon stor msk  surkålsbas
Fermenteringstid: ca. 26 timmar

Cream Cheesen blev en dröm!
Mjuk, fluffig, lite smått syrlig - vilket blev ännu mer toppen i kombination med allt annat jag blandade i till kakfyllningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar