tisdag 1 januari 2013

Vegansk "Meltable Muenster"

Meltable Muenster 


En ost som lyckades först på tredje försöket. Tur att den är joghurt-baserad och jag kan göra egen sojajoghurt på hemgjord sojamjölk :)

En av få ostar i boken Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner som inte alls kräver fermentering!

Då jag av princip nästan enbart använder kallpressad rapsolja eller extra virgin kallpressad olivolja har jag kommit fram till att det är bäst att i vissa recept ersätta "canola oil" med en blandning av båda eller enbart olivolja - kallpressad rapsolja kan ha en kraftig nötfärgad smak som tar kål på all annan smak! Det här var ett typexempel! Först när jag helt ersatte rapsoljan med olivolja fick jag en ost som går att äta som den är och inte bara ha i matlagningen.

Det enda som funkar för att kunna "koka" den här osten enligt anvisningarna är att använda en tillräckligt stor teflonpanna och röra om mycket konstant med en träsked. Allt annat får den att bränna fast i botten på bara några sekunder!

Men använder man teflonpanna och kokar smeten där enligt ovan i 4-5 minuter under ständig omrörning med träslev får man en toppengod smält-mjuk underbar ost!

Slutreceptet med alla ändringar blir:
  • 2,5 dl hemgjord sojajoghurt
  • 1,2 dl vatten
  • 0,8 Änglamarks extra vergine kallpressad olivolja
  • 0,6 dl potatismjöl
  • 1 15-ml-msk näringsjäst
  • 1 15-ml-msk VegeSet
  • 1 5-ml-tsk salt
Den färdiga osten med lite malen paprika över som dekoration


  Meltable Muenster Göteborgs Utvalda Salinas

  Meltable Muenster Göteborgs Utvalda Salinas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar