onsdag 14 maj 2014

Ljus okara"korv" (vegan)

Om ni liksom jag har en sojamjölksmaskin som utöver sojamjölk ger en hel del okara över så kommer här ett receptförslag vad man kan göra med den :). Då receptet innehåller glutenpulver är det dock inget för glutenöverkänsliga personer :(.

Jag köpte min sojamjölksmaskin från Naturalgoods (http://naturalgoods.se/) och måste säga att det är en av de bästa investeringarna jag har gjort! Inte bara för att den gör underbar "mjölk" av både soja och nötter och gryn (jag är mjölkproteinallergiker) utan för att den är så oerhört lättdiskad jämfört med alla foodprocessordelar, kastruller och trådsilar och allt annat jag behövde tidigare.

Jag gör min sojamjölk på ca 1 dl KRAV-märkta sojabönor (ca 85 g) och till det här receptet tar jag 2 omgångars okara.

Receptet är inspirerat av recept från Robin Robertson och Isa Chandra Moskovitz men är annars framexperimenterat och testat av mig.

Vill man ha en kryddigare korv (som dock inte längre är lika ljus i färgen) tar man ca 1 tsk av alla kryddorna i stället.

"Korven" är underbar som smörgåspålägg kombinerat med t ex hummus och (lins)groddar.



Ljus Okara"korv"
==============


2 omgångar okara från sojamjölksmaskinen
2 msk olivolja
1,5 msk äppelcidervinäger

0,5 dl näringsjästflingor
0,5 tsk mald fänkål
0,5 tsk kyndel (kan vara svår att få tag på, odla och torka själv i så fall :) ...:)
0,5 tsk lökpulver
0,5 tsk torkad mejram
1 krm mald muskot
1 tsk vitlökspulver
2 krm vitpeppar
3 krm salt

2 msk potatismjöl
1 tsk råsocker
0,5 dl vatten
2 msk sojamjölk
1 krm dijonsenap
1,5 dl vetegluten(pulver) (finns t ex på goodstore - http://www.goodstore.se/?page_id=5) - OBS! därmed inget för glutenkänsliga!


Fyll en minst 3-4-litersgryta med så mycket vatten att en ånginsats i någon form knappt täcks med vatten och koka upp under tättslutande lock.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, blanda alla andra ingredienser  i en annan bunke och knåda sedan ihop de båda bunkarnas innehåll.

Knåda degen några minuter (jag brukar använda vinylhandskar då den klibbar) och dela den i fyra delar.

Riv av fyra ca 25 breda bitar aluminiumfolie, forma varje fjärdedel till en "korv" och slå LÖST in varje i sin bit. (Seitan expanderar när den kokas).

När vattnet kokar, placera in aluminiumfolie"korvarna" i insatsen och lägg på det tättslutande locket igen. Koka på medelvärme i 40 minuter, vänd gärna "korvarna" efter halva tiden och fyll eventuellt på med lite mer varmt vatten om det kokat bort för mycket.



Låt "korvarna"  inte svalna i folien utan skala av folien direkt efter kokningen och låt dem torka lite på t ex ett galler - det ger en bättre yta för "korven".


Håller sig upp till en vecka i kylen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar