måndag 31 december 2012

Nyårsmat 2012 :)

Som torde framgått av inläggen innan har jag roat mig med att experimentera med recept ur  Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner.

Fixade en nyårs-ost-bricka med 8-10 sorters ost (vissa hade jag både lufttorkat och låtit vara naturella).

Jag tänkte skriva mer om de enskilda experimenten i morgon (se länkarna längst ned) och sammanfatta några slutsatser, men här är några bilder från idag.

 Dukat nyårsaftonsbord :)


Medsols uppifrån:
Brie, Boursin, Meltable Muenster, Chèvre, Air-dried Emmentaler samt diverse kex från en förpackning med 5 Utvalda kex till ost från Göteborgs Kex. 

Tillkommit på bilden har en Meltable Monterey Jack  i stället för Emmentalern och en Hard Gruyère längst till vänster.


Testade några olika smak-kombinationer och de här tyckte jag funkade bäst:

Medurs uppifrån:
* Cashew Chèvre  på Göteborgs Utvalda Fina Rågkex (den är en motsvarighet till Getost)
* Hard GruyèreGöteborgs Utvalda Havssaltade kex (en toppenkombination - fast tyvärr är osten för grynig då min mixer inte räcker till - mer om det i morgon)
* Boursin (med dubbelt så mycket vitlök) på Göteborgs Utvalda Salinas
* BrieGöteborgs Utvalda Lätta Dinkelkex (Brie:n är mitt favoritrecept så här långt från boken!)
* Meltable Monterey Jackhembakad baguette
* Meltable Muenster Göteborgs Utvalda Salinas
(lyckades på tredje försöket att få en ost som inte bara funkar i matlagning. Använde dock olivolja i stället för rapsolja, mer om detaljerna i morgon)
* Air-dried Emmentalerhembakt fullkorns-surdegsbröd
och i mitten * Air-dried "rescued" Cheddar (en misslyckad cheddar som jag mixade och kokade om med diverse andra tillsatser och sedan lufttorkade en del av den - detaljer kommer i senare inlägg) på Göteborgs Utvalda Små Digestive Oliv


Samma lilla tallrik fast i en lite annan vinkel.

Mmmmmm :-)

Direkt efter tolsvslaget blev det en stor bit till av min underbara Nyårs-cheesecake! :-)

//helgonblomma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar