tisdag 1 januari 2013

Veganska ostar - några slutsatser

En sammanfattning av  slutsatser efter att ha testat ett antal recept från
Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner



Generella slutsatser 

  • Vissa ostar blir kanongoda - och även godare än "originalen"!
  • Smaken kan likna även om konsistensen oftast inte blir likartad! 
  • Goodstore i Stockholm var en "räddare i nöden" (speciellt deras generösa öppettider!) - kände inte till butiken/online-butiken innan!
  • Min Philips HR1361/1364 stavmixer ÄR för klen för vissa av recepten - framförallt dem som inte innehåller tillräckligt med vatten. Trots den längre blötläggningstiden! Men foodprocessorn mal inte tillräckligt fint så det är heller inget alternativ. Sämst blev Sharp Cheddar och Hard Gruyère - Cheddarn mixade jag om och smaksatte annorlunda och kokade om smeten efter det samt torkade en del av den några dagar extra, men Gruyère:n har jag låtit vara fast den mest känns som "grov nötmassa". Men en flera-tusen-kronors-1200-W-mixer/blender är ingen möljlighet  :( Får testa mera :)
  • Lufttorkning kräver nog verkligen svalare utrymme än köket, även om jag där har hjälp av köksfläkten som effektivt drar ut fukt. Emmentalern sprack upp alldeles vilket inte bara torde bero på lite för mycket surkål och lite för grovkornig mixning utan på för hög temperatur. Smaken är det dock inget fel på :)
  • Min lösning med surkålsbas i stället för rejuvelac verkar funka finfint! Alla recept där det ingår "rejuvelac" har gått att göra med surkålsbasen!!!
  • Ska man använda Kung Markattas KRAV-märkta kokosolja är det bra att lägga till 2-3 timmars fermenteringstid och i förekommande fall lite extra näringsjäst då den smakar kokosolja.
  • Jag har för enkelhetens skull använt måttomräkning på 1 cup = 2,5 dl 
  • 1 sats är oftast gjord på 5 dl cashewnötter vilket innebär ca 190-220 g cashewnötter innan blötläggning beroende på hur mycket småbitar det är i paketet.
  • Använder man hemgjord sojajoghurt på hemkokt sojamjölk krävs det 3 msk joghurt i stället för 2 för att få fart och smak. 
  • Vill man därutöver få en joghurt-baserad ost att fermentera liiite snabbare går det att sätta till en liten msk surkålsbas utan att smaken påverkas.
  • Miso bör användas mer sparsamt än vissa recept antyder - det slår lätt igenom helt i smaken. 
  • Då jag av princip nästan enbart använder kallpressad rapsolja eller extra virgin kallpressad olivolja har jag kommit fram till att det är bäst att i vissa recept ersätta "canola oil" med en blandning av båda eller enbart olivolja - kallpressad rapsolja kan ha en kraftig nötfärgad smak som tar kål på all annan smak! Men det funkar att använda även kallpressade oljor!
  • Xanthangummi (ca 58 kr för 100 g) ska tillsättas där det rekommenderas! Förbättrar konsistensen avsevärt och är värt varenda krona!
  • Liquid smoke (ca 49 kr för 147 ml) är intressant ... Men ska defintivt förvaras i sluten plastpåse efter öppnandet - och man kan gott skära ned doseringen till hälften eller en tredjedel! 
  • Näringsjäst (ca 42 kr för 125 g) jag har tydligen missat att det numera finns sorter som inte alls har samma genomträngande "jästbismak" som det jag minns från min barndom ... 
  • Bäst av allt är att jag inte ens efter en REJÄL ostbricka känner av några som helst slemproblem! *glad* :) 

Plus

  • Recepten är i stort sett mycket bra!
  • Favoritreceptet är och förblir nog Brie
  • Cashew Cream Cheese är också en favorit - Cheesecaken blev toppengod!
  • Såvitt jag kan bedöma efter mina experiment funkar följande ersättningar utan problem
    • 1 msk Carrageenan (kappa) = 1 15-ml-msk VegeSet  (ca 33 kr för 25 g)
    • 1 msk Agar-Agar powder = 1 15-ml-msk Agartine
    • 1 dl tapioca-stärkelse = 1 dl potatismjöl (om osten inte ska stå för länge!)
    •  1/4 cup white wine = 0,6 dl vit KRAV-balsamvinäger (använder av princip ingen alkohol!)

Minus

  • Det är svårt att få överblick över vilka recept som är beroende av andra - och hur lång den -sammanlagda- tiden/arbetsinsatsen blir.
    Uppdatering 2013-01-02: Har försökt fixa ett slags index.
  • Kindle-versionen av boken är delvis mycket svårnavigerad. Tur att jag kan läsa boken på min Ubuntu Linux dator (med hjälp av Wine och Kindle for PC).
  • Jag tycker inte om receptböcker där man måste bläddra frenetiskt för att kunna läsa hela receptet - helst vill jag ha ETT recept på EN sida - och där varje recept börjar på en ny sida så man enkelt kan sätta bokmärken! 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar