tisdag 1 januari 2013

Vegansk "Rescued" Cheddar

Cheddar-varianter 

Jag försökte mig ursprungligen på receptet på "Sharp Cheddar" i Artisan Vegan Cheese av Miyoko Schinner men det blev ett av de värre misstagen.

Huvudorsaken tror jag är att jag har för klen mixer. Har bara en 600-W-mixerstav och det verkar vara för lite för de recept i boken som inte har så mycket vätsketillsats. Ena mixerstaven gav t o m upp när jag försökte mixa ett annat recept med lika lite vätska.
Inte ens extra blötläggning utöver angivet max. på 8 timmar hjälper :( 

Ett försök att mixa i min food processor blev ännu värre - den mixar ännu grövre och får även den problem med för lite vätska. 

Smaken var inte heller så lyckad utifrån originalreceptet så när jag såg att osten inte ens efter någon dag såg lyckad ut eller smakade bra så bestämde jag mig för att "rädda" den - sammanlagt 5 dl cashew-nötter är inte det billigaste :-/ ...

Mixade om osten i små små omgångar där jag för varje omgång lade till minst 1 dl vatten - så det blev MÅNGA extra dl.

Nu kunde jag äntligen få en slät konsistens. Smaken däremot var väldigt urvattnad så jag lade till ungefär följande:
  • 2 msk näringsjäst
  • 1 msk xanthan gum
  • 1 msk soja
  • 1 msk mörk balsamvinäger
  • 1 msk salt
  • 1/2 tsk liquid smoke
  • 1 msk KRAV-märkt pumpakärnolja
1 15-ml-matsked VegeSet och 3/4 15-ml-msk Agartine använde jag som extra "konsistensgivare".

Efter det så kokade jag om smeten - och den såg bättre ut.

Konsistensen såg däremot lite väl mjuk ut så jag delade på satsen och beslöt testa att lufttorka halva satsen några dygn.

Saltade den enligt andra recept i boken och vände på den med några timmars mellanrum där jag nästan alltid förnyade saltet i vändningen.
Den såg bättre och bättre ut! :) 

Fermenteringsbas: surkålsbas
Fermenteringstid: sammanlagt ca. 12 timmar för ren fermentering
Torkningstid: lite över 2 dygn


Den färdiga osten efter om-mixning, om-kokning och lufttorkning några dygn. Den bildade "skorpan" mjukades dock upp något när jag packade in osten i plastfolie för att kunna lägga i kylen - på bilden ovan syns fortfarande de "ränder" som bildades av gallret väldigt tydligt.


Den färdiga osten efter om-mixning, om-kokning och lufttorkning några dygn och kylförvaring några dagar. Notera att ränderna nästan är borta och den ser "mjukare" ut.



Air-dried "rescued" CheddarGöteborgs Utvalda Små Digestive Oliv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar